Skip to content

Ikan Dori Goreng Tepung Bersos Cili

May 26, 2010

Saya paling suka masak ikan dory…. Sebabnya saya tak payah susah-susah siang ikan ni…. cuma defrost dan terus masak je. Lagi pun ikan ni sangat sedap dan senang nak makan sebab tak ada tulang yang sangat di geruni oleh anak perempuan saya….. sampai sekarang anak  saya tak berapa suka makan ikan sebab takut  tulang…. reason tu di guna pakai dari dia masih kecil hingga sekarang!! Saya pun dah tak tau nak wat cam mana lagi sehingga lah saya bertemu dengan ikan dori ni….

Tapi kali ni saya memasak ikan dory simple je… saya goreng dengan tepung dulu kemudian baru saya curahkan dengan sos! Sedap, tak pedas sangat dan sangat sesuai untuk insan- insan yang takut tulang seperti anak perempuan saya……………

Resepi Ikan Dori Goreng Tepung Bersos Cili

2 keping ikan dori
sedikit garam
sedikit serbuk kunyit
1 -2 sudu makan tepung gandum
minyak untuk menggoreng

Cara penyediaan

1. Lumurkan garam dan serbuk kunyit pada ikan.
2. Kemudian celupkan ikan pula dalam tepung gandum.
3. Goreng Ikan hingga kekuningan. Angkat dan ketepikan.
4. Sediakan sos.

Untuk Sos

1 biji bawang besar ( dihiris)
2 ulas bawang putih (dihiris)
1/2 inci halia (dihiris)
3 biji cili kering ( digunting nipis2)
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil sos ikan ( option)
1 biji buah tomato ( potong 6)
daun bawang ( dipotong)

Cara penyediaannya

1. Tumis bawang hiris hingga wangi.
2. Masukkan semua sos dan sedikit air. Kacau hingga mendidih dan sedikit pekat.
3. Sesuaikan rasa. Masukkan tomato dan daun bawang. Tutup api dan curahkan atas ikan.

3 Comments leave one →
  1. January 31, 2011 4:27 pm

    emmm saya berkongsi minat dengan awak… saya pun suka ikan dory ni, kat tesco murah je ikan ni, nanti saya nak try resepi ni, thanks for sharing

    • March 5, 2011 11:30 am

      salam zaini… ikan dory ni memang sedap… anak I memang suka… senang nak makan sebab tak de tulang!!!

  2. mustafa permalink
    September 30, 2012 4:37 pm

    Ikan dori ni ada tanda halal tak.?

Leave a comment