Skip to content

Banana Cup Cake ( Kek Cawan Pisang )

June 10, 2010

Pisang yang saya simpan dalam peti sejuk sebulan lalu, masih belum terusik. Dah lama plan nak buat kek pisang tapi baru hari ni terlaksana. Resepi ni sebenarnya kek pisang biasa. Tapi saya bakar dalam cawan kertas agar senang anak-anak saya nak makan. Kalau tak habis, saya boleh simpan dalam bekas dan masukkan didalam peti sejuk agar tahan lama.

Berbalik pada cerita pisang yang saya simpan dalam peti sejuk tu…. sebenarnya pisang yang telah masak memang tak tahan lama walaupun disimpan dalam peti sejuk. Tapi ada cara nak buat ia tahan lama. Kopek semua pisang masak yang tak habis makan tu, kemudian masukkan dalam bekas bertutup tadi masukkan 2 -3 sudu penuh gula kemudian leceklah separuh hancur dengan garpu. Tutup dan simpan dalam peti sejuk dan pisang tadi pisang akan tahan lebih lama. Jika ada masa terluang bolehlah gunakan pisang tadi untuk membuat cekodok, apam atau kek. Tentang sukatan gula terpulang nak letak berapa banyak, lebih banyak gula lebih tahan lama. Biasanya saya hanya letak 2 atau 3 sudu besar je untuk 1 bekas sebesar bekas ice-cream.

Inilah rupanya kek yang saya buat ni… sedap dan lembut tau…..Resepinya kat bawah ya…. selamat mencuba!!

Resepi Kek Cawan Pisang

250 g mentega
3/4 cawan gula castor
2 cawan tepung naik sendiri
1 cawan pisang lecek
5 biji telur saiz besar
1/2 soda bikar bonat
1 camca teh vanilla
secubit garam
1/2 cawan kismis ( optional )

Cara penyediaan

1. Panaskan ketuhar 180 darjah celsius.
2. Ayak tepung, soda bikabonat dan garam.
3. Pukul mentega bersama gula castor hingga sebati.  Kemudian masukkan telur sebiji-sebiji.
4. Putar hingga halus kemudian esen vanila dan  pisang lecek.
5. Dengan menggunakan senduk kayu, masukkan kismis dan tepung  sedikit sedikit dan kaup serta balikkan sehingga
adunan sebati.
6. Masukkan kedalam cawan kertas bakar kedalam ketuhar selama 25 minit.

2 Comments leave one →
  1. February 23, 2011 3:10 pm

    menarik2..boleh try ni..
    nice petua..:p

Leave a comment