Skip to content

Vanilla Cup Cake ( Kek Cawan Vanilla )

May 7, 2010

Bersemangat betul hari ni nak buat cup cake! Dari Semalam lagi saya shopping bahan-bahan nak buat cup cake di Giant dari tepung, butter, cawan kertas dan acuannya sekali. Bukan apa actually dah lama benar saya teringin nak buat cup cake. Tetapi baru hari ni terlaksana…. saya tak suka makannya kerana cup cake kaya dengan gula dan lemak!! Ngeri betul nak makan…… Tetapi oleh kerana teruja kerana ramai kengkawan dah pandai buat cup cake yang sangat ‘meletup’ hiasannya, saya buat jugalah!! Tu pun sebab  jelous melihat mereka yang dah mula ambik tempahan dan buat business!!!

Actually  bukannya susah pun buat cupcake ni…. saya buat perasa vanilla je kerana ia simple…. Tapi kalau boleh gunakan butter yang berkualiti kerana rasanya akan lebih sedap dan wangi!! Saya guna brand Buttercup….. Walaupun mahal sikit tapi meletup dan sedap!!

Saya hias guna kaler hijau je ( kaler kesukaan saya) sebab saya tak suka banyak sangat kaler pada cup cake ni… semak!! Tapi tulah… baru je nak mempertajamkan skill menghias cup cake, anak perempuan saya pula beria-ia dan bersemangat pula mahu menghias… So Inilah hasil tangan saya dan anak perempuan saya!!

Resepi asal dari Anna Olson…. tapi saya bagi dua dari sukatan asal!! dapat dalan 15 biji cupcake!! Hati ini masih bersemangat nak buat cupcake lagi… saya akan buat cupcake perasa coklat pula esok!!! Huhuhu……

Resepi Vanilla cup cake ( Resepi asal Anna Olson)

1 cawn butter
1 – 1 1/3 cawan gula
6 biji telur
3 cawan tepung
1 sd baking powder
1 susu kecil garam
1 cawan susu segar
1 sudu teh  essen vanilla

Cara penyediaannya

Panaskan oven 170 c dan sediakan paper cup.
Pukul gula dgn butter hingga kembang
Masukkan telur satu per satu.
Masukkan tepung yang di ayak dengan serbuk penaik dan garam.
Masukkan adunan ke dalan cup cake dan bakar  selama 18 – 20 minit.

Utk frosting

1 ½ cawan butter
¾ cawan susu segar/cair
½ sudu kecil garam
1 sudu vanilla
3 lb. gula icing ( 2.2 lb = 1 kg)

Caranya

Pukul semua bahan bermula dari kelajuan perlahan.
*Jika cuaca panas, tambahkan sedikit lagi icing sugar.
Hiaskan icing sugar mengikut kreativiti anda.

7 Comments leave one →
  1. nowa permalink
    June 18, 2010 6:45 am

    salam,

    Syukran jaziilan….alhamdulillah saya dah cuba resepi cupcake ni, memang sedap!

  2. June 18, 2010 6:59 am

    W’slam Nowa…..
    Terimakasih kerana telah mencuba resepi ini… hope you enjoy it!

  3. Aries MooN permalink
    June 26, 2010 2:40 pm

    ade nama adik laa heheh! manis dan sedapp!!

  4. June 30, 2010 2:00 pm

    COBA ADA YANG WARNA MERAH

    • July 1, 2010 3:01 am

      Salam Mico…
      Saya pun baru belajar mendeko cupcake…. perlu banyak diperbaiki lagi…

  5. mimi permalink
    August 6, 2010 1:44 pm

    alhamdulillah… saya dah mencuba resepi cup kek puan….sungguh sedap…leamk dan berkrim..
    terima kasih kerana sudi berkongsi….Insahallah ssaya akan cuba pula masakan puan yang lain.. Wassalam

    • August 7, 2010 12:02 am

      Salam mimi…. tqvm sebab sudi mencuba resepi cup cake ni… alhamdulillah menjadi!!!!….. potret kasih dah pindah alamat baru….sila datang lagi di alamat ini untuk lebih banyak lagi resepi..
      http://www.potretkasih.com/

Leave a comment