Skip to content

Lempeng Pisang

May 24, 2010

Hari ni breakfast dengan lempeng pisang….. hidangan nostalgiaku!!! Rasanya dah bertahun tak wat lempeng pisang!… Teringat zezaman dulu mak selalu buat lempeng pisang buat sarapan padi sebelum saya pergi sekolah! masa tu masih pakai baju gaun biru putih dan rambut tocang dua dan ada pula reben warna biru kat rambut.

Bila mak buat lempeng pisang sayalah orang happy sebab masa tu saya rasa lempeng pisang adalah masakan mak yang paling sedap sekali…. lebih-lebih lagi bila mak taruh banyak pisang dalamnya….. Mak selalu potong kasar kasar pisang tu dan masukkan kedalam tepung ….. bila tergigit banyak pisang….. wah nyamannya!!  nikmat gitu….Tak cukup makan breakfast, bawak bekal lagi……

Tapi hari ni anak saya boleh kan tanya…kuih  apa ni ma??…. Punyalah tak pernah wat lempeng pisang ( ibu apalah saya ni…, anak sendiri pun tak kenak lempeng pisang!!) )!!! terpaksalah saya educate balik anak saya, memperkenalkan warisan keramat ibu saya ni,!, lempeng pisang…………

Nak resepi!!!. Biasanya saya buat lempeng tak guna sukatan pun…. main godak je! Anyway untuk anak-anak yang baru belajar macam anak saya…. saya usahakan jugaklah resepinya!!

Resepi Lempeng Pisang

1  1/2 cawan tepung gandum
1 cawan pisang masak yang telah dihancurkan atau dilecek!
1 – 1 1/2 cawan air (anggaran – boleh tambah jika pekat sangat )
1 sudu besar gula
1 biji telur
beberapa biji pisang yang telah dipotong
sedikit butter atau minyak
secubit garam

Cara penyediaan

1.  Satukan tepung, telur, garam, air, gula dan pisang lecek. Kacau sebati.
2. Panaskan butter atas kuali non stick…. susun pisang yang telah dipotong2 kemudian tuangkan adunan tepung tadi.
3. Guna api perlahan dan tutup sebentar.
4. Balikkan., masak seketika dan angkat!

No comments yet

Leave a comment