Skip to content

Cheese Brownies ( Brownies Berkeju )

April 1, 2010

Hari ini saya buat brownies lagi… Saya sangat suka makan brownies kerana ia sangat sedap dan cara menyediakannya pula sangatlah mudah. Kali ni saya combine ia dengan keju. Biasanya brownies ni saya buat berlapis dan bercorak tapi untuk kali ni saya hanya lapiskan sahaja….

Apapun caranya,  brownies ini sangat lazat dan sungguh berkrim kerana ia mengandungi keju!

Resepi Brownies Berkeju

Bahan A

250 g cream cheese
1/3 cawan gula castor
1 biji telur

Bahan B

1 cawan tepung naik sendiri
1 cawan serbuk koko
1 1/2 cawan gula castor ( boleh kurangkan gula jika anda tak suke manis!)
250 g mentega cair
4 biji  telur besar
1 camca teh garam
1 camca teh vanilla

Cara Membuatnya

1. Satukan bahan A  kemudian pukul hingga lembut dan berkrim.
2. Ayak dan satukan tepung, serbuk koko dan garam.
3. Pukul telur dengan gula castor hingga sebati kemudian masukkan mentega cair dan vanilla essen. Kacau lagi.
4. Masukkan campuran tepung dan serbuk koko kedalam adunan mentega tadi dan kacau hingga rata dengan menggunakan senduk kayu.
5. Masukkan adunan koko dalam acuan yang sudah dialaskan dengan kertas minyak dan disapu dengan mentega.
6. Selang-selikan  adunan koko dan adunan cheese. Ambil garpu dan putar adunan tadi supaya nampak bercorak.
7. Bakar dalam suhu 180 darjah selama 45-50 minit. (Bila masak, Sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong)
**  dalam gambar saya cuma lapiskan sahaja adunan cheese tadi… terpulanglah pada anda…


No comments yet

Leave a Reply

