Skip to content

Somtam

February 12, 2010

"somtam"

Somtam ni adalah makanan kesukaan saya… lebih-lebih lagi time berdiet. Saya akan menjadikan ia sebagai makan malam saya. Biasanya betik muda adalah ramuan utamanya. Tetapi saya suka menggunakan karot  dan buah tomato sebagai ramuan utamanya.

"somtam"

Caranya sangat mudah dan cepat pula untuk disediakan. Saya sediakan resepinya di bawah untuk anda mencubanya ok…

"somtam"

Resepi Somtam

Bahan-bahannya

1 biji bawang putih
2-6 biji cili padi ( ikut kepedasan yang diingini)
2 sudu udang kering
2 sudu kacang goreng
3 sudu jus limau nipis
3 sudu sos ikan
3 sudu gula
betik muda ( di sagat atau potong memanjang)
karot ( di potong memanjang)
kacang panjang (di potong seinci panjang)
tomato ( di belah 4-6)
mangga muda ( potong memanjang)

Cara-caranya

1.  Tumbuk bawang putih dan cilipadi menggunakkan lesung kayu( jika tak ada lesung batu pun boleh).
2.  Kemudian masukkan gula, sos ikan, udang kering jus limau. Tumbuk kasar baru masukkan sayur-sayuran.
3. Last sekali masukkan kacang tumbuk kasar bersama-sama sayur-sayuran.
4. Sesuaikan rasanya, keluarkan dan hidangkan.

More picture…

"somtam""somtam"

"somtam""somtam"

Leave a Reply

