Skip to content

Ayam Masak Asam Pedas

May 13, 2010

Ayam masak asam pedas??….. Actually dulu saya tak berapa sukakan nya!. Saya rasa tak berapa sesuai jika berbanding dengan asam pedas ikan kesukaan saya! Dalam jangka masa yang lama juga saya tidak memakannya apalagi memasaknya. Bila saya mula menyelak-nyelak majalah Rasa, gambarnya membuat saya terliur dan ingin mencubanya.

Dalam memasak tu saya terfikir macammana nak buat asam pedas ayam ini sedap!!  So saya tergerak hati ingin mengunakan bunga kantan dan serai kisar untuk menambah aroma asam pedas saya. Saya masukkan juga tomato kisar untuk pekatkan kuah. Tidak ketinggalan daun kesom untuk menambahkan aroma dan menghilangkan bau hanyir ayam.

Hasilnya tidak menghampakan…. Asam pedas ayam ni memang sedap jika pandai membuatnya sekaligus menangkis tanggapan saya dahulu yang menganggap asam pedas tidak sesuai pada ayam!!

Anda yang tidak pernah memasak asam pedas ayam cubalah resepi saya ni ok… manalah tahu anda pun suke!!

Resepi Asam Pedas Ayam

1 ekor ayam  ( dipotong dan di bersihkan)
2 biji bawang besar ( dikisar)
5 ulas bawang putih ( dikisar)
1 inci halia ( dikisar)
3/4  inci kunyit (dikisar)
2 batang serai  (dikisar)
2 kuntum bunga kantan ( dikisar)
15- 20 biji cili kering ( direndam dan di kisar)
2 biji tomato( di kisar)
3-4 keping asam gelugur ( atau 1 cawan air asam jawa)
daun kesum
garam, gula, sedikit perasa
minyak untuk menumis

Cara Penyediaan

1. Tumis bahan kisar ( kecuali tomato kisar) hingga kering air dan wangi.
2. Kemudian masukkan ayam. Masak seketika hingga ayam kecut dam mengeluarkan air.
3. Masukkan tomato kisar dan sedikit air ( terpulang pada anda untuk kuah banyak mana yg anda mahu).
4. Masukkan asam gelugur atau asam jawa dan renehkan dengan api sederhana sehingga ayam empuk.
5. Sesuaikan rasa taburkan daun kesum dan tutup api.

Done! selamat mencuba!

2 Comments leave one →
  1. May 15, 2010 4:50 am

    salam kak.wana… lama betui tak masuk sini! akak sihat?? macam2 menu ada… semua sodap2222!!!

    • May 15, 2010 5:28 am

      Alhamdulillah sihat!….Orang jauh dtg berkunjung grupenye….. Klu dekat bole le kite hidang apa-ape yang patut!! boleh blajo masak ngan sifu sekali!! Kat blog hana resepinya mengoda jiwa!! Bole nitik air liur kita nengoknya!!!

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 29 other followers

