Skip to content

Dalca

April 4, 2010

Inilah rupanya sayur dalca yang saya masak bersama nasi tomato di hari lahir anak saya… Saya memang jarang sangat memasak dalca ini, kecuali jika saya memasak nasi beriani atau nasi minyak. Dalca juga sangat sesuai dimakan dengan roti canai atau roti nan. Jika ingin rasa lebih enak jangan lupa bubuh daun ketumbar dan bawang goreng sebagai bahan hiasan. Ia bukan sebagai bahan hiasan sahaja, tetapi dapat menyedapkan rasa kuahnya…

Resepi asal  yang saya ambil dari Myresepi. tetapi saya ubah suai ikut kesesuaian bahan yang ada di dapur saya. Terima kasih kepada Noreen, yang empunya resepi …. Sedap!!

Resepi Dalca

300 g isi ayam atau daging ( dipotong kecil)
4-5 biji kentang ( potong 4-6 bahagian)
2 batang terung panjang ( potong kecik)
6 batang kacang panjang ( potong memanjang 1 inci)
1 batang karot ( potong memanjang)
2 cawan santan pekat
air secukupnya ( anggaran 4-5 cawan air )
1 cawan kacang dhal ( rendam dan rebus hingga empuk)
1 labu bawang besar ( di tumbuk)
3 ulas bawang putih ( ditumbuk)
1 inci halia (ditumbuk)
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
3 biji bunga cengkih
3 sudu besar serbuk kari
daun kari secukupnya ( bancuh dengan sedikit air)
daun ketumbar
minyak untuk menumis
garam, perasa

Cara membuatnya

1. Tumis  daun kari,bahan tumbuk, bunga cengkih, kayu manis, pelaga dan bunga lawang hingga wangi kemudian masukkan serbuk kari yang telah dibancuh dengan air.
2. Masukkan daging/isi ayam dan kentang, masak hingga kecut dan empuk .
3. Kemudian  masukkan air, santan, dhal, sayur-sayuran. Bila sayur sudah masak,  sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.
4. Taburkan dengan bawang goreng dan daun ketumbar…..

Enjoy…

No comments yet

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 28 other followers

